De uitdaging

Er zijn meer dan 17 miljoen zwembaden in de wereld.

Fluidra is wereldwijd marktleider in het ontwerpen, vervaardigen en distribueren van alle componenten die nodig zijn voor de bouw, de renovatie, de verbetering en het onderhoud van residentiële en commerciële zwembaden. Momenteel leveren ze producten en diensten voor 5 miljoen zwembaden wereldwijd, waarbij de aftermarket, d.w.z. renovaties en onderhoud, goed is voor 70% van de totale omzet. Ze hadden een robuuste PIM-oplossing nodig om hun volledige producttraject te ondersteunen, van R&D tot en met after sales.

Sinds de oprichting in 1969 is Fluidra uitgegroeid tot het belangrijkste productie- en distributiebedrijf in de zwembad- en wellnesssector. Fluidra heeft meer dan 160 vestigingen en productiecentra verspreid over meer dan 45 landen. Alleen al in Frankrijk onderhouden ze 1,5 miljoen residentiële zwembaden en in Spanje 1,2 miljoen. Ze leveren ook producten en diensten voor wedstrijdzwembaden en commerciële zwembaden van hotels en wellnesscentra.

De oplossing

De inriver PIM-oplossing heeft Fluidra een duidelijk overzicht gegeven van alle productinformatie in hun 160 vestigingen en productiecentra – van R&D tot after sales, onderhoud en reserveonderdelen.

Naast het gebruik van PIM voor hun internationale merkwebsites en B2B e-commerce, beschikken hun fabrieken nu over een opslagplaats voor de invoer van technische informatie die nodig is voor producthandleidingen, technische datasheets en veiligheidsdocumentatie.

De mogelijkheid om producten aan te passen aan de behoeften van de klant is geoptimaliseerd. En de marketingafdeling beschikt over een speciaal PIM-team om hen te helpen het systeem beter te gebruiken voor een consistente verwerking, distributie en communicatie van productinformatie.

“Voordat we een gemeenschappelijke database hadden, werkte iedereen in zijn eigen tempo aan zijn eigen dingen. Nu kunnen we ons richten op belangrijke prioriteiten als bedrijf – zoals het coördineren van productinformatie en marketingactiviteiten over de grenzen heen”

Namens Carolina De Rubertis Albarellos

Betere samenwerking tussen afdelingen

Iedereen kijkt naar dezelfde data.

Het datamodel afstemmen op de workflow

Dankzij de flexibiliteit die inriver PIM biedt.

8 nieuwe winkels in 8 landen geopend

Dankzij een gecentraliseerde database met productinformatie en extra mogelijkheden.

Integratie met Magento

Een generieke, configureerbare setup van de Magento-integraties stelde Fluidra in staat om elke website en elk land zelf live te krijgen.

De implementatie

Implementatiepartner Ctac bracht kennis en veel best practices in vanuit hun eerdere ervaring met inriver-implementaties. Ze optimaliseerden de manier van werken en hielpen Fluidra bij de uitrol van wereldwijde merkwebsites en B2B e-commerce. De integratie met Magento is een goed voorbeeld: een generieke, configureerbare setup van de Magento-integraties stelde Fluidra in staat om elke website en elk land zelf live te krijgen.

De implementatie duurde in totaal één jaar. In die periode hebben de consultants van Ctac nauw samengewerkt met het implementatie- en ontwikkelingsteam van Fluidra om in elk stadium van het proces de synchronisatie te bevorderen. De implementatieperiode had echter geen invloed op de groeiambities van Fluidra. Volgens Carolina kon Fluidra in die periode nieuwe e-commercekanalen openen – terwijl PIM in ontwikkeling was. Hierdoor verloor het bedrijf geen momentum. Tijdens de implementatie heeft Fluidra zelfs aan kracht gewonnen door nieuwe mogelijkheden te creëren.

“Dankzij een gecentraliseerde database met productinformatie en extra mogelijkheden kon Fluidra acht nieuwe winkels lanceren in acht verschillende landen en nieuwe e-commercesites openen. Namens Carolina De Rubertis Albarellos

De resultaten

Nu de implementatie van inriver is voltooid, kan Fluidra de voordelen van een flexibel datamodel ervaren. Zoals Carolina opmerkt, kan het bedrijf dankzij deze flexibiliteit het datamodel afstemmen op de workflow. Ze zegt dat ze ook goede feedback heeft gekregen over andere mogelijkheden zoals distributie en syndicatie. Innovatie staat centraal in de bedrijfswaarden van Fluidra. Een ander resultaat van de implementatie van inriver PIM is een betere samenwerking tussen de afdelingen. “Voordat we een gemeenschappelijke database hadden, werkte iedereen in zijn eigen tempo aan zijn eigen dingen. Nu kunnen we ons richten op belangrijke prioriteiten als bedrijf – zoals het coördineren van productinformatie en marketingactiviteiten over de grenzen heen”, legt ze uit. “Het betekent ook dat je met veel ogen op dezelfde data veel sneller fouten ontdekt.” Dankzij een gecentraliseerde database met productinformatie en extra mogelijkheden kon Fluidra acht nieuwe winkels lanceren in acht verschillende landen en nieuwe e-commercesites openen. Volgens Carolina zou dit niet mogelijk zijn geweest zonder de inriver PIM-oplossing.

  • Deel via
  • Kopieer link
Naar overzicht