De wereld om ons heen verandert. Informatie komt op allerlei verschillende manier, en steeds sneller, op ons af. Hybride werken is de nieuwe norm en als bedrijf moet je een flexibele en moderne werkplek kunnen aanbieden. Maar hoe ziet deze er precies uit?

Globalisering, digitalisering, informatiestress, corona en de oorlog in Oekraïne. Zomaar vijf voorbeelden van recente ontwikkelingen die grote gevolgen hebben voor je organisatie. Hoe ga je daarmee om? Blijven hangen in de oude manier van werken is geen optie. Uit een onderzoek van Gallup blijkt dat 59% van de medewerkers hybride wil werken. Daarnaast geeft 55% aan dat flexibel werken invloed heeft op de keuze om wel of niet bij een werkgever te blijven, onderzocht Gartner.

De toekomst vraagt om een ander type kantoor, dat divers en flexibel personeel zo goed mogelijk ondersteunt. Een uitdaging? Ja. Maar het biedt ook kansen. Bedrijven die een nieuw en duidelijk doel voor hun werkplek definiëren, behalen een concurrentievoordeel.

Gen-Z

Je loopt door je virtuele kantoor, als avatar of via holoportations als digitale versie van jezelf. Na een praatje met een collega in de koffiehoek keer je terug achter je beeldscherm, waar dankzij AI meteen de gegevens getoond worden die je nodig hebt om aan de slag te gaan. Klinkt dat vergezocht? Wen er maar aan, want het gaat sneller dan je denkt.

We hebben het allemaal zien gebeuren; de geboorte van de zogenaamde Gen-Z. Het is de generatie die deze eeuw geboren is en aan wie de smartphone zo’n beetje als kraamcadeau gegeven werd. Van jongs af aan zijn ze opgegroeid met internet, smartphones, tablets en andere vormen van moderne technologie. De straat op en aanbellen bij vriendjes om te kijken of ze thuis zijn en zin hebben om te spelen? Welnee, gewoon even een appje sturen of inloggen op je digitale wereld.

Door de coronapandemie heeft digitalisering een nieuwe vlucht genomen. Bedrijven, scholen; iedereen moest online. En nu is er geen weg terug. Het is aan Gen-Z niet uit te leggen waarom je iedere dag naar kantoor moet om daar achter je beeldscherm te zitten, terwijl eenzelfde scherm ook thuis staat. Bovendien hecht de nieuwe generatie aan een goede work/life balance. Anderhalf uur per dag in de auto zitten om naar je werk te gaan, is er voor veel mensen niet meer bij. Kan je als werkgever geen moderne digitale werkplek bieden, dan val je buiten de boot en kan je op termijn geen personeel meer vinden. Om overeind te blijven, moet je mee.

Metaverse; virtueel en inclusief

Werk is hybride. Dat betekent dat veel mensen zowel thuis als op kantoor werken. Maar hybride betekent ook: deels fysiek, deels virtueel. Daarbij verandert het ‘gewone’ kantoor van werkplek naar ontmoetingsplek.

Het moderne werken wordt een combinatie van de echte wereld en de virtuele. Een deel van het werk zal plaatsvinden in een metaverse-achtige omgeving; een virtuele omgeving waar tijd en afstand niet bestaat. Wat nu nog vaak genoemd wordt als nadeel van thuiswerken, is dat je minder contact met collega’s hebt en de bekende praatjes bij het koffiezetautomaat mist.

Maar wat als je vanuit huis wel gewoon de werkomgeving voor je ziet, inclusief collega’s die aan een bureau zitten en de koffiehoek? Je kan met je eigen avatar rondlopen, bij collega’s aankloppen en virtuele koffie halen als je behoefte hebt aan een praatje over de voetbalwedstrijd van gisteravond of het puberale gedrag van je kinderen. Je loopt rond op kantoor zonder er fysiek te zijn.

Een moderne werkplek is inclusief. Beperkingen verdwijnen. Medewerkers die de taal niet beheersen kunnen in een virtuele wereld dankzij AI toch meepraten. Hetzelfde geldt voor collega’s met andere beperkingen. Werkplekken worden gepersonaliseerd, zodat iedereen meedoet. Dat leidt niet alleen tot meer productiviteit, maar ook tot meer saamhorigheid.

AI weet wat jij nodig hebt

Een belangrijk onderdeel van de moderne werkplek is AI. De kunstmatige intelligentie die ons aangeboden wordt moeten we omarmen als volgende stap richting efficiënter werken. Hoeveel tijd ben je nu soms nog kwijt met zoeken naar bepaalde bestanden, waarvan je niet meer precies weet waar ze staan? Hoe vaak moet je nog met je muis klikken om iets op je scherm te krijgen? AI kan daarbij helpen. Onder meer door op basis van gegevens die je open hebt staan, relevante andere bestanden voor je klaar te zetten. Waarom nog zelf zoeken, als AI al weet wat je nodig hebt?

We gaan AI steeds vaker tegenkomen in standaard applicaties. Zo komt in een toekomstige versie van Teams bijvoorbeeld een functionaliteit die je hoofd recht houdt als je even wegkijkt. En Microsoft Viva helpt je om structuur te brengen in je dag. Als je even geconcentreerd en ongestoord wilt werken, zorgt Viva ervoor dat je in ‘quiet time’ geen mail of telefoon binnenkrijgt. Dat klinkt heel simpel, maar het zijn allemaal kleine doorbraken die bij de moderne werkplek horen. Efficiënt en slim.

Cloud-native

De moderne werkplek moet flexibel en inclusief zijn, maar tegelijk ook verbondenheid creëren. Thuis werken, maar toch samen. De moderne werkplek is een bedrijf waar technologie wordt gebruikt om flexibiliteit en samenwerking te stimuleren. Niet de technologie, maar de mens en cultuur staan centraal. Technologie is het middel.

De ontwikkelingen rondom de moderne werkplek zijn onomkeerbaar. Wat betekent dat voor jouw organisatie? Een ding is zeker: om mee te gaan moet je cloud-native worden. Lokaal bestanden opslaan is niet meer van deze tijd, álles moet vanuit de cloud benaderbaar zijn. Dat is een eerste stap, maar organisaties moeten ook klaar zijn voor stappen twee, drie, vier en vijf. Gen-Z is de toekomst van je bedrijf en wie wacht met verdere ontwikkeling van de moderne werkplek tot het echt moet, is te laat. Wie nu van school komt, verwacht een werkplek die aansluit bij de toekomst.

Geloof je niet dat het zo’n vaart zal lopen? We spreken elkaar over een aantal jaar wel bij het virtuele koffiezetapparaat in onze metaverse.