De nieuwste aflevering van onze maandelijkse online talkshow Ctalk gaat over datakwaliteit en datamanagement. Host Fabienne de Vries ging aan tafel met Edco, groothandel in fast moving consumer goods. Ook aan tafel: softwarebedrijf Precisely en IT-bedrijf Ctac. Zij leggen uit waarom datakwaliteit zo belangrijk is én hoe je datamanagement aanpakt.
Alle bedrijven verzamelen data, slaan deze op, maar weten soms niet precies waarom en wat ze met hun dataverzameling kunnen. Hoe zet je data in voor betere bedrijfsprocessen? En wanneer heeft data de juiste kwaliteit? Dat zijn actuele vraagstukken waar organisaties vandaag de dag mee worstelen. Passend datamanagement biedt dan de oplossing.
De juiste kwaliteit maakt het verschil
Peter Doens is Channel Development Manager bij Precisely, een softwarebedrijf dat data op de eerste plaats zet. “Wij gaan, zoals onze naam al doet vermoeden, heel precies om met data”, grapt Doens. “Decennia geleden startten verschillende markten met het verzamelen van data. Data kan van alles zijn. Het lijkt soms ingewikkeld, maar dat is het niet. Je laatste powerpointpresentatie is bijvoorbeeld al data, deze is misschien niet zo belangrijk als bijvoorbeeld je stocklijsten, maar beide zijn onderdeel van je dataverzameling.”
“Datakwaliteit is simpelweg toegang hebben tot de juiste data”, vervolgt Doens. “Het gaat erom dat het zo accuraat mogelijk is.” Danny Pieters, Data Management Expert bij Ctac, knikt instemmend. “Als je data op orde is, vormt dat de basis van je predictive analytics. Toegang tot data creëert overzicht en dat komt van pas bij de besluitvorming over je bedrijfsprocessen. Bedrijven die hun data niet op orde hebben, missen dit overzicht waardoor ze foute beslissingen nemen. Dat verstoort niet alleen je processen, het kost ook veel geld.”
Aan de slag met datamanagement
Volgens de tafelgasten is er niet één aanpak voor goed datamanagement. Groothandel Edco gooide een paar jaar geleden het roer om. Robert Marcussen, Manager E-commerce Engineering bij Edco leidt nu het Edco masterdata managementteam. “Datamanagement is maatwerk, want iedere organisatie is anders. De medewerkers, de wensen, de doelstellingen; het weegt allemaal mee. Edco had een aparte afdeling voor datamanagement nodig omdat het bedrijf veel content maakt, zoals online productinformatie, foto’s en handleidingen voor producten. We bieden deze producten aan via verschillende platforms die verschillende eisen hanteren waardoor deze data ook verschilt per verkooppunt. Het binnenshuis organiseren van datamanagement was voor ons dus heel waardevol.”
Ondanks dat datamanagement maatwerk is, heeft Danny Pieters van Ctac een tip voor organisaties. Pieters: “Weeg af welke kleine aanpassingen op dit moment het grootste effect hebben. Daarna zet je weer een andere kleine stap. Zo zie je snel resultaat en voelt datamanagement niet als een enorme, onmogelijke klus.”
Met de juiste tools bereik je de juiste resultaten
Volgens Peter Doens van Precisely voegen bedrijven hun data van de verschillende bedrijfsafdelingen tegenwoordig samen. “Zo heeft iedereen toegang tot alle informatie”, legt hij uit. “Op basis van dit volledige plaatje bepaalt een afdeling de strategie.” Er zijn ook verschillende tools die helpen data samen te voegen in één overzichtelijk beeld. “Deze tools zijn waardevol”, vervolgt Peter Doens. “Maar tegelijkertijd blijft het maken van keuzes op basis van data mensenwerk.”
Invloed op de werkvloer
Goed datamanagement heeft volgens Danny Pieters invloed op de hele organisatie, ook op de werkvloer. “Werknemers zien dat niet altijd zo omdat datamanagement niet tastbaar is”, vertelt Pieters. “Als organisaties hun datakwaliteit willen verbeteren, is het op de werkvloer onduidelijk wat dat precies betekent. Tegelijkertijd is de werkvloer bij uitstek dé plek waar data verzameld wordt voor het verbeteren van bedrijfsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan data over voorraden en orders. Deze data is relevant voor een efficiënter werkproces. Goed datamanagement leidt dus tot betere bedrijfsprocessen. En dat is voor iedereen waardevol.”